Etiketter

, ,

I morgon sätter det igång, SM i friidrott och äntligen löpning där man inte behöver tveka om distanser eller huruvida det har genats. Kamp man mot man och kvinna mot kvinna. I år har evenemanget letat sig såpass långt norrut som till björkarnas stad, Umeå. Det är en av min favoritstäder i detta avlånga land och det ska bli kul att se om dom kan bjuda upp till friidrottsfest. Ingen lär ha missat att jag är rätt intresserad av svensk långdistanslöpning och redan i morgon går den gren som jag på förhand tycker ska bli mest intressant att följa. 25-varvsfrossa står på schemat och startfältet ser riktigt intressant ut. Om inte Olle Walleräng får för sig att hoppa in och springa även detta lopp lär det bli en trio som drar iväg och gör upp om medaljerna. Jag tror att Mikael Ekvall, Ababa Lama och Adil Bouafif står i en klass för sig i det här loppet men Ababa har slängt in en brasklapp om start på distansen och Adil kan få för sig att bryta och då är det mer öppet. Ja, då kan det faktiskt bli riktigt öppet om resten av medaljerna.

Det är inte mindre än fem löpare där bakom som har personliga rekord på 29.30 – 29.47 och den främste utmanaren är nog Uhrbom. Jag hoppas och tror att det blir en del rolig taktik och rävspel i det här täta gänget utan att det för den skull går för långsamt. Ja, apropå förhoppningar så blir det till att hålla tummarna för att SVT gör en bra produktion av det här evenemanget. Jag vill kunna följa hela loppet på ett vettigt sätt utan att för den skull behöva åka upp till Umeå. Det vore så lätt att göra det bra om intresset finns och jag hoppas att det finns där nu när dom ändå är på plats.

Jag håller tummarna för de jag känner som ska kämpa där uppe men mest för Flåsmannen. Det har varit en lite stökig säsong men det finns en fin grundkapacitet och om han får på skiten så är han en i det där täta gänget som kan slåss om höga placeringar och det är ju just det som är grejen i ett mästerskap, placeringar. Kör hårt!

DSC01266

Ha det,

Mackan

