Etiketter

, , ,

Jag gillar att ha bra på fötterna när jag har något på fötterna och det är något som gäller oavsett aktivitet. Sen kräver vissa aktiviteter mer av materialet än andra. Ibland tar det ett tag innan jag känner om jag gillar något eller inte och nu har det hänt igen. Jag har hittat något jag verkligen gillar. Det är inte så att jag bestämmer mig för att hitta något att gilla utan det kommer liksom smygande. Jag har en stor skosamling och varierar friskt. Alla par är bra för något men när jag märker att jag plötsligt överanvänder ett par vet jag att jag har en favorit och den nuvarande favoriten är något jag inte alls letade efter utan den dök upp från ingenstans. När jag köper skor har jag ofta ingen aning om vikt eller drop. Ja, jag känner ju om skorna är lätta eller tunga och kan kanske gissa drop på 5 mm när men allt det där struntar jag i.

Känsla.

Det ska vara känsla i pjucken och den går inte att mäta. Det kan bero på många faktorer som hur lästen är utformad eller vilken typ av material det är på både ovansida och undersida men det är när skon sitter på foten som jag kan få en föraning om känslan. Det är anledningen till att jag aldrig någonsin köper otestade skor över nätet utan då sker det i butik. Sitter den inte på foten innan köpet missar jag föraningen. En föraning som sen kan förstärkas eller försvagas efter ett antal mil. Förstärks den blir det skor som används ofta men som inte gärna tas ut i dåligt väder och försvagas den hamnar skorna i kategorin där dom kan få vara lite med om vad som helst. Det här är skornas naturliga urval och gör att dom kan hålla ungefär lika länge i tid även om miltalet kan variera kraftigt.

En del tror att jag spenderar mycket pengar på skor men jag skulle nog påstå att jag spenderar rätt lite pengar på skor. Eftersom jag håller mig med ett lager behöver jag sällan panikköpa utan kan vänta på fynden och kan man vänta och vänta så går det att fynda. De skor som har seglat upp som mina favoritskor den senaste månaden betalade jag 140 kronor för. Ja ni hörde rätt, 140 kronor. Så billigt kan man handla om man är beredd att vänta, leta och ha en del tur. En för mig helt oprövad modell som hade rätta känslan och gav mig en föraning. En föraning som förstärkts efter 20-30 mil i dom. Om vi bortser från att det här paret inte är Asics tror jag att deras svenska försäljare gråter blod över såna som jag som inte betalar 2000 spänn för ett par skor när det går lika bra med selleri som Werner skulle sagt.

Vilken är din favoritsko för tillfället och vad kostade den?

MR1400NY

Ha det,

Mackan

