Frågan du inte ska ställa

Det finns en fråga som är oerhört känslig att ställa i löparsammanhang men som ändå kommer upp med jämna mellanrum: När är man en duktig löpare? Visserligen kan man ställa den men frågan är vilket svar man vill höra? Jag gissar att många som ställer frågan har gjort en tid och vill veta att dom kvalar in till att vara en duktig löpare. Själv ställer jag inte frågan eftersom jag tycker att den är helt ointressant. Tävlar jag får jag svart på vitt om jag är en duktig löpare eller inte. I relation till andra just där och just då. Jag kan vinna med en dålig prestation och jag kan komma långt ner i fältet med en bra prestation. Ja, för mig i alla fall. Och det är det jag är intresserad av. Att prestera! Det kan man göra i från alla utgångslägen.

Jag vill förbereda mig på ett bra sätt och prestera bra efter mina förutsättningar. Vissa kommer att tycka att jag är en duktig löpare och andra kommer att tycka att jag är rätt kass. Det är inget jag kan påverka men jag kan påverka hur jag bearbetar min prestation. Det är min fulla rätt att vara jättenöjd när andra tycker att jag suger och samma fulla rätt att vara rosenrasande när andra tycker att jag varit jätteduktig.

När frågan om vem som är en duktig löpare ställs i löparforum kommer alltid svaren att man är duktig för att man tar sig ut, tiden har ingen betydelse och att man är duktig för att man gör det. Ja det kan man vara. Man kan vara skitduktig som tar sig ut och tar sig runt. Blir man en duktig löpare för det? I vår Facebookromantiska värld där alla är bästast och grymmast vill alla höra att dom är duktiga. Kanske helst duktigast. Men alla är inte bäst på allt och det är okej och till och med bra, mångfald berikar. Man kan peppa även om alla inte är bäst och det kanske till och med biter bättre om man nyanserar sig.

Men jag tänkte mig ett litet experiment som inte är lika värdeladdat i löparvärlden. Om vi byter ut order löpare mot snickare. Kanske till och med en snickare ni tänkt anlita. Tycker ni att en snickare är duktig för att han snickrar två gånger i veckan och även i dåligt väder? Även om ni ser att resultatet av hens arbete är snett och vint? Hjälper det att hen är glad och positiv när hen snickrar? Vi kan testa att byta ur ordet löpare mot en matematiker som räknar ett par gånger i veckan, glatt och i dåligt väder. Tycker ni att hen är duktig även om hen räknar fel på ganska många tal? Ja inte vet jag. Jag vet i alla precis vad jag tycker och det är att här har vi en glad men kass matematiker. Men jag blir glad av att hen försöker och tycker om det.

Man kan vara otroligt duktig som kämpar på i ur och skur men man blir inte per automatik en duktig på löpning. Det är okej. Lär dig uppskatta dina prestationer så slipper du ställa frågan om du är duktig på något. Det här är en prestation jag uppskattade även om jag inte var duktig på att springa just den dagen. Att kämpa var jag däremot jädrigt bra på!

medaljen

Ha det,

Mackan

11 reaktioner på ”Frågan du inte ska ställa

  1. Hur man än vrider och vänder på det så finns det alltid ett antal löpare som man inte har en chans emot. Om man då inte är bäst i världen genom alla tider. Men det är klart att vi är många som gillar beröm, och att löpträningen ändå ger en viss effekt. Sedan är det kul att sätta några mål och försöka uppnå dessa genom blod, svett och tårar.

    1. Ja det är bäst att sluta att vrida och vända och se sig själv i spegeln och tycka om det man ser. Och tycker man inte om det får man väl jobba hårdare och hoppas att det hjälper. 🙂

  2. Riktigt bra skrivet, för mig går det inte att definiera en bra löpare. Är världsmästaren på 100m en bättre eller sämre löpare än ultralöparen som kan springa många många timmar i sträck?

  3. Väl skrivet, Mackan. Det är naturligtvis lite gulligt när vänner och bekanta tycker att man har gjort bra ifrån sig, men det intressanta börjar ju när man inser att den endas åsikt som egentligen betyder nåt är ens egen. Det är då det roliga börjar! 🙂

  4. Det här tyckte jag var fint och gav min skalle bra och intressanta tankar. Förresten, bläddrade (återigen) i din senaste bok igår. Jag gillar den mycket just för att den är så lätt att ta sig in i då man har en stund över eller behöver uppdatera sig lite. Den är liksom lätt – och svår! – på samma gång. Gillar’n!

  5. Naturliga_steg

    Allmänhetens skala är nog. Usel – ok – duktig – elit – världsklass. och då blir det nog typ intervallerna. ”orkar inte 3000 meter”, ”kan springa 5km ett par gånger i veckan”, ”kan springa en mara”, ”är med och tävlar om topp 20 plats i nationella tävlingar”, ”kvalar in i landslaget”. Typ.

Lämna en kommentar