Etiketter

, , ,

Ja då har man blivit lite äldre och inte ett dugg klokare. För att verkligen få känna mig gammal i dag stack jag till Väsjöbacken med T-Bone i går och det lyckades. Kroppen känns betydligt äldre nu än för ett dygn sen. Men det var verkligen värt det. Jag gjorde mitt bästa pass på länge och jag antar att det är justeringen hos naprapaten som nu slagit igenom. Plötsligt kunde jag springa utför igen på rätt sätt och då gick det snabbare uppför också. Det var första gången T-Bone var med i backen och jag tvekar på att han skulle följt med om han fått all information på förhand.

– Hur vilar vi?

– Vi vilar inte.

– Vilar inte?

– Nä, kontrollerat uppför och sen full fart utför. Ingen rast, ingen vila. Min puls brukar vara ungefär lika hög när jag kommer ner som när jag kommer upp. En timme! Se till att disponera krafterna bra för annars blir det svårt på slutet.

– Oj.

Även om jag alltid brukar börja defensivt blev jag ändå lite paff när han nästan hakade på mig upp första vändan och det blev nog en dyrköpt erfarenhet. Vi sprang, pustade och stånkade och efter en timme hade jag kört mina cirka 1000 höjdmeter och var lika färdig som vanligt. T-Bone konstaterade att det var fruktansvärt jobbigt och liknade inget han gjort förr. Bra! Sen sammanfattade han det väldigt bra på min Feja efteråt.

Det var som att bli inslängd i en torktumlare, ramla ut en timme senare och undra ”Vad fan var det som hände?” Jag hade innan trott att man vilar nerför samt har en vila mellan varje repa – tji fick jag. Jag tror att jag var endorfinhög efteråt, bilresan hem är lite som i ett töcken. Mersmak på den – tack Mackan.

Så kan man i och för sig göra men så gör inte jag i slalombacken. Här är det en konstant hög puls som gäller. Som bonus verkar varenda muskel i kroppen aktiveras och även om mina ben är trötta dagen efter känns alltid löpsteget jättefint. Under morgonjoggen konstaterade jag att trots trötta ben och hög ålder joggar jag ändå snabbare än de flesta av mina jämnåriga. Det känns helt okej!

DSC00597

Ha det,

Mackan

