Etiketter

, , ,

Det var fem år sedan jag sprang streckintervaller nere vid sjön men i dag var det dags igen. Blåsigt är inte bra men samtidigt så spelar det egentligen ingen roll när man bara vill bli trött. Jag ville bli trött, jag ville känna mig snabb och jag ville springa med bra teknik. Tre fina målsättningar med passet! Hur trött ville jag bli då? Ja jag ville bli typ 17,5 minuter trött. VeOfasatillmax med andra och det skulle jag väl palla?

Jag var riktigt seg sen tidigare från veckan och fick värma upp ordentligt innan jag drog mitt startstreck och drog iväg. Med sommarlovslediga tonåringar som publik var det inte läge att spara på krutet. Speciellt inte när en av tonåringarna var mina maratonlöpande grannars dotter. Risken var att hon skulle skvallra om jag lökade eller inte höll tekniken. Efter 1’45” stannade jag och drog mitt streck. Trots att jag i ungarnas åsyn kanske varit lite väl offensiv så visste jag nu att jag hade den tiden på mig att ta mig fram och tillbaka mellan mina streck och det var bara att trycka på. Efter den femte repetitionen började lätta spykänslor  infinna sig vid slutet av varje men jag höll mina tider. Inte bara höll utan dom kröp neråt i takt med att tekniken blev bättre. Det är det fina med löpteknik, det går att springa snabbare trots att man är tröttare.

Efter tio vändor var jag nöjd. Jävligt nöjd till och med. Efter ett välbehövligt dopp slog jag mig först i slang med en PT från SATS och sen hittade jag en jättefin hund med tillhörande tonårstjej att leka med. Ja, hunden alltså. Tjejen pratade jag med och jag blev väldigt glad över en så ansvarstagande hundägare. Hon kan väl varit 15-16 år men det var hennes egen hund och det var tydligt att hon skötte om den. Ja inte bara skötte om den utan den var fantastiskt lydig trots att det var en unghund.  Lite allmänt endorfinhög joggade jag sen hem med en väldigt bra känsla i kroppen. Svårare än så var det inte att hitta den känslan och svårare än så behöver det inte vara med intervaller om man bara vet vad man har för syfte med passet.

Boken

Ha det,

Mackan

