Etiketter

,

Balans – Rörlighet – Avslappning – Styrka – Smidighet – Elegans. Det är vad projekt BRASSE handlar om och det är vad jag sysslar med för tillfället utanför och i löpträningen. Det spelar ingen roll hur snabb eller uthållig jag är om jag ska ha en rygg som hastigt och lustigt låser sig när jag vill springa. Minsta lilla obalans gör att löpningen går åt skogen. Ja, snabblöpningen går definitivt åt skogen och den långsammare löpningen blir inte lika rolig när det ligger och pirrar och drar i muskler utan ansträngning. Det pirrandet kan hålla i sig länge och jag märkte till exempel när jag körde upp till Garpenberg att det började pirra obehagligt i sketbenet redan efter 75 km körning. Där löste det sig genom att springa ett par pass obanat och sen slapp jag pirret/tröttheten men det kan inte vara så att jag inför tävlingar ska behöva köra ett hårt pass obanad terräng för att bli av med obalansen. Det fungerar rätt dåligt som uppladdning.

Jag körde en reducerad vända av det här i vintras och då svarade kroppen bra fram till dess att jag skottade till mig en rejäl kramp, som jag sen aldrig hann bli hel från fram till Boston. Jag har fortfarande inte hunnit gå till naprapaten men jag känner ändå att det är bra mycket bättre nu än vad det var för en månad sen. Åtta övningar har jag och alla syftar till att göra mig starkare, smidigare och mer balanserad. De som jag har identifierat att jag har nytta av sitter nu på schemat  på dörren. Alla står med varje dag och jag försöker göra ett urval av dessa eller alla om jag är på humör för det. Jag är inte låst till de här utan jag har fler på lager och det är inget som hindrar att jag lägger till något men jag har en kärna att utgå från där varje enskild övning fyller ett syfte.

Hur jag har kommit fram till vilka jag har nytta av då? Vissa har landslagets sjukgymnast tagit fram åt mig och andra har jag plockat fram ur arkivet baserat på vilka delar av kroppen jag identifierat svagheter i. Min kropp. Mina svagheter. Att köra genom Mias styrkepass uppe i Garpenberg var en bra bekräftelse på var svagheterna fanns, eftersom vi då körde genom hela kroppen och det var tydligt i vilka isolerade muskler jag fick träningsvärk. Det råkade vara samma som jag misstänkte och det var bra att få det bekräftat. Nu kommer jag att köra det här programmet fram till semestern och sen får jag göra en utvärdering om något ska läggas till eller dras från. En sak är i alla fall säker och det är att sketbenet redan är mycket gladare och snart tror jag att balans och elegans börjar komma ifatt. Har jag det springer jag mer avslappnat och avslappning är nyckeln med stort N. Det finns några andra nycklar med stort N och de kommer jag att få på köpet. Inte minst av mina slalombackar och löpskolningsövningar.

DSC_0270

Ha det,

Mackan

