Etiketter

, ,

Nu börjar maran närma sig med stormsteg och även om jag inte ska springa går det inte att undvika att märka av det. Jag vet inte om det beror på maran men nog säljer jag lite fler böcker och det är ju trevligt, de tips jag skriver om inför tävling kan definitivt vara något för de som springer. Själv har jag haft någon knappt märkbar förkylning i kroppen som gjort att jag tagit det rätt lugnt de senaste dagarna. Hade jag haft samma sak i kroppen inför maran hade jag varit mer än lovligt trött men som publik lär det inte påverka min prestation.

Alla möjliga och omöjliga löparsajter skriver om de sista tipsen inför maran i dessa dagar så jag tänkte faktiskt skippa det och titta på de svenska elitfälten i stället. Det är väldigt speciellt i år i och med att vi skickar fulla lag till EM om cirka två månader vilket gör att många svenska topplöpare saknas. Enklare än vanligt att plocka SM-medaljer med andra ord och det finns några namn som sticker ut. Jag har inte haft tid att ringa och förhöra mig om formen hos löparna och några kanske inte ens startar men låt mig i alla fall gissa på vilka som hamnar i topp och sen får det väl bli fel om det blir fel.

Vi börjar med herrarna:

  1. Daniel Woldu – Förra årets snabbaste svenska löpare vill nog säkert både vinna och springa snabbt och jag tror att han gör det.
  2. Adil Bouafif –  En intressant start och med ett personbästa på 2.20.00 och en hög kapacitet på milen borde han kunna utmana om guldet, om han är maratontränad.
  3. David Nilsson – Fågel eller fisk? David har tränat stenhårt i vinter och jag tror att med lättad träning kommer farten. Han klev av i Boston men sprang ändå 2.27 i Vancouver trots att han slog av rejält under andra halvan.
  4. Haben Idris –  Hög kapacitet och kan slåss i toppen om han springer smart och inte slösar energi på en massa ryck.
  5. Janne Holmén – Bästa personbästat i det här gänget har min klubbkompis men Janne motionerar ju numera. Frågan är hur mycket han motionerar? Jag hoppas att han motionerar sig in på topp 5 i SM.

Dags för damerna:

  1. Isabellah Andersson – Ja det var dagens lättaste tips. Hon ska kunna jogga hem SM-tecknet och det lär hon göra om hon fullföljer.
  2. Annelie Johansson – Sverigetrea tidsmässigt förra året och även om det är ganska jämnt bakom henne tror jag hon fixar silvret.
  3. Therese Nordström – Bättre men äldre personbästa än Annelie, blir det brons för Ullevitjejen?
  4. Josephine Ambjörnsson – 2.50 på SM förra året och kan hon höja sig ett snäpp utmanar hon om medaljerna.
  5. Tove Langseth – Har inte riktigt höjt sig från förra året. Än. Jag hoppas att den här genomsympatiska tjejen gör det på lördag!

Som vanligt finns det lite hjärta med i mina tips och jag har som sagt inte riktigt gjort det gedigna bakgrundsarbetet i tipset men det är roligare att tippa än att inte tippa.

DSC00683

Ha det,

Mackan

