Etiketter

, ,

Nu får jag nog utfärda en varningstext här för jag kommer inte att skriva ett ord om löpning i det här inlägget. Jag kommer heller inte att skriva om mig själv eller något annat navelskådande utan jag tänker skriva om miljön. Den miljö vi lever i och den miljö vi ska lämna efter till kommande generationer. Jag förstår att det ibland känns hopplöst att göra något som individ när det i andra delar av världen kanske inte finns någon större medvetenhet om miljön. Jag förstår att det känns hopplöst att göra något för egen del när det finns storföretag som kanske släpper ut och förgiftar i större skala. Vad spelar det för roll om jag lämnar in mina batterier, pantar mina flaskor eller lämnar in något tidningsinsamlingen? I det stora hela inte ett skit om det bara är jag som gör det. Men om alla gör det händer det grejer.

Nu till saken, jag förstår inte när man bara ser till sig själv i en fråga som berör oss alla. Det här läste jag publicerat på nätet häromdagen och det är ordagrant och urklippt citerat men ryckt ur sitt sammanhang ur en längre diskussion på Fejan.

Lagar är OK, men bara för att skydd individer mot våld Rädslan för miljöpolitik är förstås att jag inte har NÅGOT att vinna på miljöpolitik. Not whatsoever. Jag är inte rädd för växthuseffekten, inte för koldioxidutsläpp, inte för att bli förgiftad etc etc. Men det är inte det värsta. Det värsta är att EFTERSOM MILJÖN ALLLTID KOMMER FÖRST, FINNS DET INGET SKYDD ALLS FÖR INDIVIDEN. Allt, precis allt, kan motiveras med ”miljöhänsyn”. Människan är inte mer värd än en morot. För mig är människan absolut viktigast, individen, därför skräms jag av miljö….aktivister.

Sånt här skrämmer mig på riktigt. Det är just människan som är värd mer än en morot och inte bara människan. Alla vi som bor och kommer att bo här på planeten. Det är knappast aktuellt att förbjuda allt och om ett förbud mot något som gör att jag kanske begränsas lite som individ leder till att alla får det bättre i längden kanske det är en bra sak? Att låta marknaden oreglerat sköta sig själv inom alla områden funkar inte alltid perfekt. Det har använts/används gifter för att producera mer. Båtar dumpar olja för att tjäna pengar. Människor dumpar skräp rätt ut i naturen oavsett om det är lagligt eller inte.

Jag är ingen miljöexpert och jag kan inte bedöma om och hur växthuseffekten kommer att påverka framöver men nog fan är jag rädd. Inte för egen del utan för att framtida generationer kanske kommer att få ett helvete på grund av det vi gör nu. Jag är ingen miljöaktivist och jag lever inte perfekt men en sak är jag säker på och det är om ingen bryr sig om kommer det inte bli bra. Råkar någon miljölag göra att jag får lite mindre frihet så får det vara så om det ger en större frihet för framtida generationer. Vi behöver miljöhänsyn oavsett om jag som individ skräms av att bli förgiftad eller inte. Och tyvärr, vi behöver nog en del miljölagar också för historien har med all önskvärd tydlighet att vissa inte räds för att dumpa gifter eller annat skräp. Jag vill ha kvar den natur vi har och den luft vi andas. Ledsen för att jag gravt avvikit från bloggens ämne.

20120818_131126

Ha det,

Mackan

