Etiketter

, ,

Jag pysslar sällan med nätutmaningar  men jag vet att jag skrev en sån här för 6-7 år sen och det kan vara intressant att göra såna här med jämna mellanrum för att se om man utvecklas eller avvecklas i sin inställning. Jag hade gärna läst vad jag skulle skrivit 1978 till exempel. Annie och Tove har utmanat mig, tack för det, och här kommer svaren!
1. Vilken typ av löpare är du?
Jag är typen som gillar att variera mig. Det finns tjusning i många olika varianter och jag kan uppskatta ett snabbt banpass lika mycket som ett längre pass i skogen. En sak vet jag i alla fall och det är att blir det för långt och går för långsamt vill det till att det är osedvanligt vackra omgivningar.

2. Hur länge har du löpt sprungit?
Mitt första intervallpass sprang jag nog för ungefär 40 år sen men jag började träna mer strukturerat med Täby IS hösten 1978. Det var visserligen OL-sektionen men visst var det mycket ren löpträning redan då.

3. Hur mycket löper springer du per vecka?
Jag pulserar träningen ganska kraftigt men det vanligaste är nog mellan fem och tolv mil i veckan. För att få sanningsenliga svar ska man helst fråga hur mycket man sprang förra veckan, då kommer alla om och men med i svaret. Själv sprang jag sju mil förra veckan.

4. Vilket är det ”feelgood” tempo?
4:30-5:00/km beroende på hur mycket jag sprungit dagarna innan. Det är fart där jag varken pressar eller bromsar utan kan springa och filosofera om jag springer för mig själv eller diskutera världsproblem om jag springer med någon annan.

6. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Jag har nog inga måsten alls utan jag vill ha så lite kläder och prylar som möjligt, jag vill springa på känsla. På sommaren brukar det oftast bara bli splits och skor. Inga pipande prylar eller telefoner som stjä min egentid.
7. Har du någon gång ljugit för att springa?
Jag tror inte det.

8. Hur ofta köper du skor?
Jag äger väldigt mycket skor men det beror mer på att jag inte slänger några förrän de faller ihop fullkomligt än att jag handlar så ofta. Som regel passar jag på att fynda på mässor/utomlands och då bunkrar jag.

9. Var/hur handlar du din löputrustning?
Jag köper nästan uteslutande kläder på mässor i samband med stora tävlingar, då kan man fynda. Skor blir det som sagt på mässor eller utomlands. Vill jag testa något nytt och inte kan vänta blir det oftast Runners Store. Modeller som jag kan händer det att jag näthandlar från England.

10. Dygnets bästa springtid?
Jag trivs bäst med att springa på morgonen men de snabba passen vill jag vara lite mer vaken för och kan jag välja blir det mitt på dagen.

11. Hur ofta tävlar du?
De senaste åren har det blivit väldigt klent med tävlingar. Mest för att jag inte varit särskilt nyfiken på min kapacitet än vad jag kan få ut av kvittopass. Jag har i stället valt att nästan uteslutande tävla på roligare tävlingar utomlands där jag får lite mer än bara själva loppet. När jag var yngre tävlade jag extremt mycket men var då i gengäld inte lika träningssugen. Då blev tävlingarna kvaliteten som drev mig. Nu är det träningen som driver mig mer än tävlingen men det kanske ändras igen. Hur ofta var det ja, fyra tävlingar förra året och jag tror jag sprang 7-8 året innan.

12. Vilken är favoritdistansen?
Maratondistansen. Ovissheten som finns i den distansen har fortfarande inte släppt nyfikenheten. Att få på skiten på en mara är den stora tjusningen och en strulande mara kan vara det vidrigaste som finns.

13. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet när du är trött?
Nope, inget speciellt. Däremot försöker jag att fokusera på teknik och avslappning när tröttheten kommer.

14. Springer du helst i grupp eller ensam?
Jag springer helst själv på morgonen men annars i små grupper eller med bara en annan löpare. Då kan man prata och springer jag med folk jag känner vet jag var som väntar. Större grupper som innehåller så kallade klungdödare har jag väldigt svårt för. Hellre själv från start till mål så som jag planerat mitt pass än att resten av gänget springer från mig trots att vi planerat att springa tillsammans.

15. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Kroppen brukar berätta vad den vill ha efter del långa passen och den säger gärna ostbågar och cola. Tyvärr finns det sällan på lager hemma så då får det bli den mat som finns. Eller en hämtpizza efter det längsta passen. Jag brukar skoja om att pizza får jag kvittera ut när jag springer 30+ för att ha något att se fram mot. En bra öl sitter aldrig fel men då gäller det ju att man ska hålla sig hemma resten av dagen.

16. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Intervaller i alla dess former. Det är ingen slump att jag skrev min bok Intervallguiden. Att springa långt är vackert men att springa snabbt är fan så mycket roligare.

17. Vilket lopp drömmer du om att springa?
Prefontaine Memorial Run i Oregon skulle jag gärna vilja springa.

18. Vilken kändis skulle du vilja springa med?
Jag skulle nog vilja ta ett långpass med Bill Rodgers. En skön snubbe som jag har träffat och jag skulle vilja jiddra med honom längre och sen ta en öl ihop efteråt. Jag utgår från att vi pratar löparkändisar för vanliga kändisar blir det kanske inte nödvändigtvis så långa pass ihop med.

19. Vilka tre till fem löp/träningsbloggare utmanar du att fylla i listan?
Eftersom jag rent principiellt är mot kedjebrev utmanar jag ingen. Jag är dessutom sen med svaret så det känns som att spridningen är igång fint utan min hjälp.

DSC02547 (2)

Ha det,

Mackan

