Etiketter

, ,

När jag skrivit mina böcker har jag undvikt ämnet löpteknik helt och hållet och det är extremt medvetet. Att läsa sig till en bra löpteknik är helt enkelt inget jag tror på. Att däremot regelbundet göra löpskolningsövningar, springa sprintbackar och att springa mycket tror jag på. Samt kanske att låta någon titta på dig när du springer och göra små korrigeringar i hållning och avslappning. Jag har alltså hållit mig borta från ämnet men nu kan jag inte låta bli längre. En man med väldigt bra koll på människokroppen frågade mig något häromdagen:

– Vet du vad hur det kommer sig att så många springer med den här lustiga löpstilen, är det någon kurs som lär ut det eller? Det ser hemskt ut.
– Jag har faktiskt ingen aning men jag tror att det är folk som försökt läsa sig till att springa med bra teknik, svarade jag. Eller så är det naturliga barfotalöpare som försöker springa skonsamt.

Det han menade med den lustiga löpstilen var något i stil med att höften var rätt långt fram, knäna lite överdrivet böjda och sen nästan bakåtlutning på överkroppen. Någon slags sittande stil som jag också börjat se mer och mer de senaste åren. Det blir kanske skonsamt när dom springer och stegfrekvensen är säkert bra. Men det blir inte särskilt effektivt.  Jag får en känsla av att det blir väldigt mycket knas när man fokuserar så mycket på hur man ska springa. Man springer och räknar steg, tänker på vilken del av foten som ska ner i marken och försöker har örnkoll på en massa detaljer som borde sköta sig själva. Man tolkar det man läser på ett sätt och man upplever det man gör på ett sätt. I själva verket kanske den tolkningen är något helt annat än vad författaren menat och det man upplever att man gör kanske inte alls är det man i praktiken gör. Visst, det kan bli bra för en del men för många tror jag att man gör något väldigt enkelt till något krångligt.

Jag får med jämna mellanrum frågan om jag kan fixa en kurs i löpteknik och jag svarar med samma jämna mellanrum att jag håller inga kurser i löpteknik. Däremot kan jag titta på hur folk springer och ge små tips och övningar för hur det kan bli bättre. Det är ingen magi utan bara små tips, det stora jobbet får man göra själv. Det gemensamma med dessa övningar är att jag vill att folk inte fokuserar på annat än avslappning, balans och hållning när dom springer. Med lösa axlar och en stolt uppsyn kommer man långt. Sen kan man göra övningar för att koppla in rätt muskler och nöta in det som sedan ska ske automatiskt separat om man så önskar. För gudarna ska veta att för kontorsnissar är det många kopplingar i kroppen som inte funkar som dom ska.

Folksam GP2

Ha det,

Mackan

