Etiketter

,

När jag joggade hem i tisdags fick jag en brutal påminnelse om hur bräckligt allt är och hur snabbt drömmar kan krossas. Med 3,5 km kvar hem blev jag omkörd av en ambulans och en bit senare såg jag vad det rörde sig om. En bilolycka. Två bilar hade krockat rätt rejält och det var polis, brandkår och ambulans på plats. Jag hade ingen lust att gama mig och stirra på plats men den ena bilen stod lite för nära gång-/cykelvägen jag sprang på och jag kunde inte undgå att få en skymt av någon som satt till synes fastklämd i bilvraket. Jag tänkte tanken på hur jag skulle reagera på att kanske få benen krossade. Att inte längre kunna göra det jag vill. Jag tänkte tanken på om det är något jag skulle ångra att jag hade skjutit upp om jag plötsligt skulle berövas möjligheten att göra det.

Jag tror inte det. Jag hoppas inte det.

Det innebär inte att det inte poppar upp nya drömmar och nya saker som jag vill göra men när jag sprang vidare hemåt försökte jag gå genom vad jag gör och vad jag vill göra. Är jag där jag vill vara? Ja jag tror det. Innebär det att det är där jag vill vara om ett år? Ingen aning. Det enda jag kan göra är att försöka ta de chanser och möjligheter som dyker upp. Att åka till Boston nu i vår är en sån sak. Jag är kvalad och jag ville ta chansen att springa eftersom jag kan göra det. Det är en liten dröm i det stora hela men jag tror att jag skulle bli ledsen om jag inte tog den chansen nu när jag har den. Jag kanske inte kvalar fler gånger och jag vill så gärna uppleva det en gång till.

Det är klyschigt med hela snacket med att fånga dagen. Det är rätt svårt att i praktiken fånga varenda dag för det kommer en massa krav på oss utifrån men jag tycker vi är skyldiga oss själva att åtminstone fånga lite dagar och drömmar här och där. Att börja med att tänka på om det är någon dröm som ständigt skjuts upp trots att det egentligen inte finns någon anledning till det är en bra start. Fundera på hur du skulle reagera på om möjligheten till den drömmen plötsligt rycktes från dig. Det ska egentligen inte krävas några bilkrockar för att göra det. Nu ska jag ringa en kompis och försöka övertala honom till något jag tror han egentligen vill göra. Tror.

20131007_163357[1]

Ha det,

Mackan

 

