Etiketter

, ,

Tiden rusar fram som ett skenande tåg och jag inser att den där Bostonmaran börjar ligga väldigt nära i tiden. All den fart jag hade tänkt bygga i februari blev till en tummetott och det har mer liknat vardagsmotion än träning. Varken mängd eller kvalitet och ur sånt lallande kommer det inga bra prestationer ur den här kroppen. Lite och lugnt är verkligen inget framgångskoncept. Jag skulle verkligen behöva få fart men nu är det en mara jag ska springa och då får jag kompromissa och springa hyggligt fort och ganska långt. Dags att börja dunka maratonansträngning alltså. Den lär blandas upp med en del annat de närmsta veckorna men det är där jag tänker lägga krutet.

Sagt och gjort stack jag ut på maratonvarvet med en ganska låg ambitionsnivå. Det blåste lite mer än jag hade önskat och det märktes att jag stelnade till i steget i motvinden men där jag slapp den hade jag förvånansvärt bra flyt i steget. Det gick inte fort och jag känner mig rätt klen men flytet fanns där. Jag får väl erkänna att jag hellre hade haft samma fart men att jag känt mig stark och kantig. Flytet brukar ändå komma med fartvanan. Nu blev det ett rätt märkligt pass för joggvilorna mellan mina 5×3 km gick marginellt långsammare än fartdelarna och jag la alla repetitioner inom 7 sekunder, där den som har mest uppför självklart gick långsammast. På platten kändes det faktiskt riktigt bra men nu är det Boston jag ska springa och då duger det inte att vara klen uppför för då lär det rinna iväg tid på slutet. När jag kom hem ställde jag mig på vågen för första gången på länge och plötsligt kom passet i en helt annan dager. Jag är vintertjockare än vad jag trodde och kommer jag bara ner närmare tävlingsvikt har jag en massa bonustid. Formen kanske är närmare än jag tror och med lite flyt kanske jag kan springa drägligt om 47 dagar. En sak är i alla fall säker, det finns inget utrymme för bakslag om det ska gå drägligt bra. Om kroppen låter mig göra jobbet så tänker jag göra jobbet och så får vi se var det landar. Jag slängde in 24,5 km asfalt på kontot i går och det är en bra start.

DSCN1353

Ha det,

Mackan

