Etiketter

, , ,

Nu under helgen har vi haft vårt skräddarsydda läger här i nordöstra hörnet av Täby. Det började med ett testlopp på en kontrollmätt milrunda i fredags. Det är ingen lätt bana bana men det gick att slå personligt rekord på den. Ja, inte jag alltså utan adepten. Själv var jag bara hare. Harandet var halva jobbet och att få se löpsteg och hållning under ett maxlopp var den andra halvan. Mycket nyttigt.

Gårdagen var återhämtning så när jag var ute och sprang tusingar skötte Baddaren guidning och farthållning så att det skulle gå så lugnt och lätt som ett återhämtningspass ska göra. Mina egna tusingar visade det jag visste. Februaris dåliga träning gör att jag tappat lite men det var ändå snäppet bättre än vad jag hade vågat hoppas på. Tio sekunder snabbare per kilometer hade varit där jag vill vara just nu men va fan, det är bara att gilla läget. Jag står där jag står och får jobba därifrån. Kroppen sög i alla fall upp passet bra och jag var pigg och glad resten av dagen.

Söndag och sista dagen i dag. Nu var det dags att testa ett rejält långpass och tänja andra gränser. För mig var det precis lagom fart för att bara röra på benen länge men jag visste att det skulle vara en rejäl utmaning för adepten. Jämn och hög fart så här fem veckor före maratonloppet. Att dels se var hon egentligen står uthållighetsmässigt och att hitta svagheter innan det är för sent. Det här är inget man gör vecka ut och vecka in utan det är verkligen en engångsföreteelse. Det är ett pass som om det går bra ger en trygghet inför maran och om det går dåligt ändå ger en verklighetsuppfattning om hur det står till. Bättre att ha den vetskapen i god tid oavsett utfall. Nu visade det sig att hon fixade det lite bättre än vad jag hade vågat hoppats på men som samtidigt visade några svaga punkter som jag misstänkte men inte var säker på. Nu vet vi. Det var en väldigt trött tjej som åkte hemåt och som garanterat kommer att njuta av löpvilan i morgon. Det här var både lärorikt och skoj och en riktigt lyckad avslutning! Vad mårdhunden på bilden har med saken att göra är en annan historia.

mårdhund

Ha det,

Mackan

 

