Etiketter

, , ,

Häromdagen blev jag påmind om vad författaren till den fetaste löparboken av dem alla tycker om testlopp eller ”time trials” som det heter på engelska. Det var CamCam som slängde upp den här bilden från Lore of Running av Tim Noakes.

Noakes

Låt mig säga så här: I beg to differ. Jo jag håller med om att ett testlopp inte kan säga mer än en tävling och att det inte finns någon anledning att testa för ofta men sen måste jag säga mot. Testlopp är lysande komplement till tävling om man har tillgång till kontrollmätta sträckor. Noakes värld kanske ser lite annorlunda ut nere i Sydafrika med ett större utbud av tävlingar än vad vi har men låt oss leka med tanken att jag är skriven uppe i det som jag ser som mitt andra hem, Vuollerim. Hur ofta har jag chansen att springa en miltävling på nära håll? Alla kan inte springa tävlingar en gång i månaden för att testa formen även om de skulle vilja det. Det tar tid och det kostar pengar. Om jag bara är nyfiken på milformen kan jag få en utmärkt indikator på hur jag ligger till genom att springa en snabbdistans på 6-7 km.  Gör jag det hemifrån tar det minimalt med tid och kostar inte en spänn. Ser jag bara till att göra samma uppvärmningsrutin som inför tävling så har jag allt utom nummerlappen och det triggande motståndet men där kompenserar jag genom att korta sträckan.  Jag har nämligen aldrig klarat av att pressa max lika länge på träning som på tävling.

En annan variant om man vill faktiskt vill pressa den fulla distansen och inte har tillgång till någon tävling är att fixa sin PH, inte Lena då utan sin personliga hare. Det är precis vad jag ska göra i dag. Jag ska inte testa formen själv utan jag ska vara PH och jag ska göra det som en sån ska göra, ansvara för lämplig fart och dra löparen hela vägen in till mål. Vi ska springa en testbana som antagligen är kontrollmätt fler gånger än de flesta miltävlingar och jag vet var kilometerskyltarna sitter nästan på metern när. Det fina i just den här kråksången är att jag äntligen kommer att få reda på adeptens nuvarande status. Det har inte varit några lämpliga miltävlingar på evigheter och jag vill få reda på hur formen är så att jag kan anpassa träningen bättre inför tävlingssäsongen. Testlopp är finfina grejer så här utanför säsong oavsett vilka löparlagar Noakes har.

Ha det,

Mackan

