Etiketter

,

Jag tyckte att jag var riktigt listig i går. Listig som en räv. Blötsnön som föll skulle inte sabba för mig och inte heller vinden om jag bara hade rejäla kläder på mig. När jag joggade bort mot den täta skogens skyddade famn var oron snarare att jag skulle bli för varm. Trots motvind och snö hade jag en behaglig temperatur i kroppen redan i joggfart. Äsch, det skulle inte vara några problem. Bara att dra ner dragkedjan eller hänga av mig jackan och springa undertröjan om det blir för varmt. Det är fördelen med att träna på varvbana där det är folkfritt. Man kan lämna kläder utan att bli av med dom.

För att inte bli kall satte jag fart nästan direkt och det kändes bra i någon minut. Sen kom den första duschen. Blötsnön gjorde att det hängde ner rätt många grenar och jag fick ner snö i nacken. Inte skönt. Men det var inget mot vad som komma skulle. Med jämna mellanrum blev jag piskad av blöta granruskor med en uppskattad temperatur av en plusgrad och sakta men säkert började jackans skydd rämna. Mot slutet av den första repetitionen var det i alla fall rent från grangrenar som hängde ner  och jag fick tillbaka lite värme lagom till ståvilan.

När jag stack ut på nästa varv frös jag inte men hela mitt skalskydd hade rämnat och det som endast var ett distraktionsmoment i början av det första varvet var nu direkt obehagligt. För varje meter jag sprang blev jag lite mer nedkyld och nu lyckades jag inte jobba på en sån intensitet att jag höll värmen. Detta trots att jag snäppte till farten så mycket jag orkade. När jag kom in för varvning tog jag det säkra före det osäkra och gav upp. Det sved men jag ville inte bli så nedkyld som jag blev under helgen då det helt klart var negativt för mig. Hem i hög joggfart och in i duschen var botemedlet. Som tur var hade jag medvind och jag slängde av mig kläderna så fort jag var innanför dörren.

Det hjälpte hyggligt men det var bara att konstatera att jag ändå hade blivit så nedkyld att jag det var svårt att hantera tangentbordet i några timmar efter hemkomst. Misär. Ska vi hålla tummarna för att det som återstår av vintern ser mer ut som i dag och inte i går? Jag är trött på att frysa.

20120405_165307

Ha det,

Mackan

