Etiketter

, , , ,

Prehab är bra men prehab är förbaskat svårt att få till när det rullar på med löpningen. De flesta är överens om att den har sin plats och aldrig blir det tydligare än när man ser idrottare göra comeback och direkt prestera. De har alltså inte kunnat träna som de vill med den ordinarie träningen och ändå kan de prestera på topp. De har rehabtränat. Tänk om den här rehabträningen gjorts i form av prehab i stället? Hade de varit ännu bättre då? Visst, det gäller att ha en jädra grund i sin ordinarie gren för att principen att träna annat och ändå prestera ska funka men ändå.

Eftersom jag känner mig själv och vet att de längre passen med styrka, balans och rörlighet lätt glöms bort har jag nu startat ett litet projekt. En kvart om dagen ska jag i alla fall se till att göra några nyckelövningar som jag vet med mig att jag behöver. Jag kommer inte att bli någon Arne Tammer av det men förhoppningsvis kan jag bli lite starkare, lite rörligare och få bättre balans. Nu har jag klarat av att göra det här under en period och det börjar kännas bättre. Visst är det lättare att genomföra det under ett stort mästerskap på teve men jag tror att jag börjar få in rutinen. De roligare övningarna är jag normalt rätt duktig på men tråkövningarna ska också göras. Därför har de hamnat på insidan av ytterdörren i ett schema som ska fyllas i. Då vet jag att jag triggas till att göra dem! Det tar inte särskilt lång tid och jag tror det är precis vad jag behöver. Nä, jag tror inte jag vet. Jag vet eftersom jag tillsammans med friidrottslandlslagets sjukgymnast gjorde en analys på var jag har mina svagheter. Ska man vända sig till experter kan det vara väl värt att vända sig till såna som vet vad de håller på med. Om just det kanske jag skriver mer i morgon.

I övrigt kan jag konstatera att det kommit in många rätta svar till min tävling. Kul!

DSC_0270

Ha det,

Mackan

