Etiketter

, , ,

Jag antar att jag börjar bli gammal för med varje år som går gläds jag mer och mer åt att se andra lyckas. Nu i helgen var det dags igen och det var min äldsta adept LeifA som var i farten på IVSM i Huddinge. Vi har känt varandra i drygt 10 år och även om det tog några år innan han accepterade att jag var Bajare har vi haft kontinuerlig kontakt. För ett år sen hörde han av sig till mig för att låta mig sköta hans träning och det förvånade mig lite. Jag är ju långskubbare och LeifA hade under en tid satsat på kortare distanser. Men det var en utmaning som jag verkligen ville ta mig an och vi började bygga på hans aeroba korvkiosk. Större än så var inte det huset trots många år i löparskorna. Det knotades en del över att ståvilorna var ett minne blott och att vi rampade upp träningen. Nu fick han inte längre springa alla pass med fräscha ben och det var en stor omställning. Det var upp och ner i gruvan och jag förstår att det var tufft. Men till VSM i somras lättade vi rejält på träningen för att dra fram en formtopp och det lyckades. Personligt rekord på 1 500 meter blev resultatet av den formtoppen och det är häftigt för en 59-åring.

Med den dåliga bas som fanns var det svårt att hålla formen hela hösten utan det blev inte alls lika bra när vi hastigt och lustigt skulle förvandla honom till tremilalöpare på LL men jag såg det mer som en bra anledning till att få till bra grundträning. Den har fortsatt och trots att han i år fyller 60 börjar nu återhämtningen bli bättre och bättre under och efter de tuffa passen. Det tycker jag är riktigt häftigt. Årets inomhussäsong har egentligen bara varit inriktad på ett enda lopp och det var lördagens lopp på 1 500 meter. Resten har varit förberedelser och bra träning. Jag vet inte vad LeifA egentligen förväntade sig men efter det sista träningspasset fick jag e-post om hur jädra bra det hade känts. Det var precis vad jag hade förväntat mig. Ja, inte e-posten då utan att formen skulle börja komma. Precis som jag förväntade mig att det skulle gå bra i lördags. Och visst gick det bra. Toppningen satt perfekt och det blev ett nytt inomhus-PB. Cirka 10 sekunder snabbare än vad loppen gick förra året när träningen var upplagd för såna sträckor och bara sekunden från utomhustiden trots ett lopp som var mer av mästerskapskaraktär än något annat. Trots en väldigt kort nedtrappning där träningsmängden ändå ligger högre än vad den gjorde för ett år sen.

Ett par timmar efter tävlingen ringde telefonen och det var en väldigt glad gube i andra ändan av luren. Alla ni som känner guben vet att han inte jublar i onödan men nu hade han tagit flera riktigt fina skalper och det var muntert värre. Jag har ju rätt dålig koll på hans motståndare men några namn kan jag och det är många gamla duktiga löpare att tampas med. Det här blev många ord för de två ord som jag vill säga offentligt: Grattis Leffe!

Bilden har jag snott från LeifA själv och jag misstänker att han har hittat den hos arrangören Huddinge AIS.

5df2005737c8453d99432d237cded313.jpg

Ha det,

Mackan

