Etiketter

,

Egentligen hade jag tänkt skriva om skillnaden mellan att motionera och att träna men det får vänta till en annan dag. Jag tror att jag behöver få upp farten på benen. Jag säger tror för det är knepigt att få några kvitton på någonting i minusgrader och lite slir. Är jag så långsam som det känns och spelar det någon roll just nu? Åka till en bana är en variant. Ja det är ett alternativ men eftersom min kropp är dålig på att minnas tar det likväl några pass innan jag slutar med ofoget att springa och titta ner på banmarkeringarna i varje kurva. Det är först då jag kan få upp farten till mindre kraft än det kostar att springa och spänna sig genom kurvorna. Nu har jag ju faktiskt uppmätta sträckor i närområdet och eftersom det är barmark just där kan jag nyttja det. Visst kommer det kosta fart med blåst, kyla och grus men jag tror ändå att det blir bra mycket skonsammare för alla inblandade än att åka till andra sidan stan och betala för att springa bana. Och träningseffekten blir bra så länge jag kan klara av att slappna av i löpningen. Hade jag planerat att tävla inne eller om det varit rejält med minusgrader, is eller modd hade jag gått över en å eller två men nu får det nog funka ute i den riktiga världen. Kunde en hygglig maratonlöpare som Ståhlmannen springa fram och tillbaka mellan två stolpar ska väl jag kunna det jag med. Bara inte lika fort.

Den enda frågan jag har kvar är om jag ska lämna klockan hemma helt och hållet eller om jag kommer att behöva den som sporre i motvinden. Under min MJFF konstaterade jag inte bara att min intervallsträcka gick att springa utan is/modd utan att jag under varannan repetition kommer att springa med kraftiga vinden rätt i ryggen. Då kan det vara kul att få energi av att titta på klockan. Sen blundar man åt andra hållet. Det blir nog bra!

DSCN1467

Ha det,

Mackan

