Etiketter

, ,

I går fick jag vara med om något som jag hoppas blir början på något riktigt bra. Enebybergs IF fyller hundra år i år och det firas bland annat med att dra igång en löparsektion igen. Visst, det klubbas inte formellt än på några veckor men i går var jag och Flåsmannen inbjudna till deras uppstartsmöte där allt fastslogs. Inbjudna för att prata om löpträning i allmänhet och klubblöpning i synnerhet. Den som kan sin historia vet att det är en klubb med anor i löpningen och kan till och med stoltsera med att ett världsrekord tillhört klubben. Det var Anders Gärderud som slog världsrekordet på 3 000 meter hinder när han sprang för klubben 1972. Det är stort. Efter många år i dvala drar man alltså igång löpningen igen och det känns riktigt kul.

En annan – och betydligt mindre – del av föreningens historia är att sist jag var inbjuden till en sammankomst i klubbens lokaler blev jag väldigt berusad. Då var det orienteringssektionen som stod för inbjudan. Någon sån berusning slapp vi se i går kväll utan jag var mer berusad av att jag gillar när löpningen växer på det här sättet. En ny klubb i norrort ger förutsättningar för fler skojiga tävlingar i närområdet. Det är trots allt våra friidrottsföreningar som står för de flesta av arrangemangen och jag tror att EIF Löpning kommer att bjuda på något bra framöver. En sak är säker och det är att det finns fina spår att anordna lopp på. En annan anekdot i sammanhanget är att den blivande ordföranden i sektionen är samma man som är medskyldig till att jag återupptog min löpning i början av 2000-talet. Efter min tillfälliga vadslagningscomeback på tävlingsbanan drog han ihop det gäng som började springa backträning tillsammans i Enebybronx. Där och då fick jag smak för att träna tillsammans med andra igen. Tack för det Dino! Nu fick jag bjuda igen genom att ge dom några förhoppningsvis goda råd om löpträning. Bor ni i området? Ta chansen att för en billig penning få fin gruppträning. Träning redan i kväll klockan sju vid Enebybergs IP om jag inte har helt fel.

EIF

Ha det,

Mackan

P.S. Ingen har väl missat att jag fick den överlägset största ordern på Intervallguiden i går? Det gav också upphov till ett visst rus!

