Etiketter

, , , ,

Jag hade planerat att springa min snabbdistans under gårdagen men det blir inte alltid som planerat. Baddaren har varit småkrasslig och när det började klia i mina ögon också och raspa i hela systemet for jag till affären och köpte ingefära i stället. Sen kokade jag upp en sjujädra stark brygd och slog mig ner med några avsnitt av Walking Dead. En natts sömn på det och jag vaknade upp och kände mig kärnfrisk. Rasp och ögonkli var som bortblåst och vilopulsen såg ut precis som den skulle. Det är skönt att bli belönad när man är klok!

Fem grader varmt ute och då åkte korta tightsen på men jag får erkänna att det var lite kyligt när det började småregna. Stelt, stolpigt och  vattenpölar mest överallt gjorde att jag inte alls njöt som jag hade planerat under uppvärmningen. Efter 8 km var jag i alla fall varm om händerna och svettig på ryggen. Gott så. Jag hade inga större förhoppningar om att kunna uträtta några stordåd på min testmil men tänkte att jag skulle i alla fall göra en sub-Silfverstolpe. Sånt är alltid viktigt men innerst inne ville jag springa några minuter fortare än så och la ribban där på utgångsfarten. Med facit i hand var det rätt beslut. Tre kvalitetspass den senaste veckan gjorde att jag verkligen inte hade benen för att springa riktigt snabbt men resten av kroppen var med på noterna. Jag orkade inte jobba upp pulsen men jag kunde flyta i en fart som är väl godkänd som flytfart och speciellt så här under barbasäsong. Är jag nere i tävlingsvikt till Boston så bör den här farten kännas riktigt komfortabel på den här typen av testmil. Är jag inte det får jag försöka att vara barbasnabb.

Testmilar är nog den vidrigaste träning som finns men ack så nyttiga. Det är ingen hemlighet att jag är mer förtjust i intervaller än snabbdistanser men allt jobb ska göras och nu behöver jag inte plåga mig mer på just det här sättet just den här veckan. Det gäller att passa på medan banan är springbar. Rätt vad det är ser sista kilometern ut så här. Jag föredrar de vattenpölar och den lera jag hade i dag.

Isigastigen

Ha det,

Mackan

